Hvert skoleår tilbyder kulturområdet mindst én aktivitet til hver skoleklasse i Helsingør Kommune – se hvad der er foregået i oktober og november.

Hvert skoleår tilbyder kulturområdet mindst én aktivitet til hver skoleklasse i Helsingør Kommune. De fleste aktiviteter foregår på et lokalt museum, på Øresundsakvariet, Billedskolen og ind imellem i klassen. Det er tilbud, som næsten alle klasser tilmelder sig og glæder sig til at deltage i.

Kom med på en tour de force i de aktiviteter, der er foregået i oktober og november 2022:

1. klasser dissekerer fisk
Øresundsakvariet og Billedskolen har igennem flere år haft succes med at invitere 1. klasserne til en dag med fokus på fisk. I selskab med en formidler undersøger eleverne sildens anatomi ved at dissekere en ægte fisk, og de hører om gæller, finner mm. og hvad der gør, at fisk kan trække vejret under vand og svømme.

På Akvariet oplever eleverne også dyrelivet i akvarierne og sammen med en underviser fra Billedskolen tegner de selv fisk og undersøger fiskens farver på nær hold. I år var der lagt en ekstra aktivitet på, nemlig en workshop med FN-byens Skole ‘Livet i havet’.

2. klasser indtager Norden
Gennem teaterforestillingen Norden Rundt, som Helsingør Teater viser på Kulturværftet, lærer eleverne i 2. klasse om forskellige nordiske lande og kulturer. De kommer med til Ålandsøerne, hvor man taler svensk, til Finland hvor 1-2-3 udtales yksi-kaksi-kolme og kommer med Helena fra Sverige på lejrskole i Danmark.

I forlængelse af forestillingen får alle klasser besøg af den ene af skuespillerne, til en workshop hvor børnene lærer svenske gloser gennem teaterøvelser.

3. klasser går i lære på Værftet
Hvordan var det at være lærling på værftet, dengang der blev bygget skibe i Helsingør, og værftet var byens største arbejdsplads? 3. klasserne er hoppet i blå kedeldragter og starter dagen i Værftsmuseets fileskole ved Den Røde Plads.

I løbet af en halv dag oplever eleverne nogle af de håndværk, der var repræsenteret på det gamle skibsværft, og hører historier fra dengang. Måske har nogle af børnene selv haft en bedstefar eller oldefar, der arbejdede på værftet, før det lukkede i 1980’erne.

5. klasser gamer på Museet
På Danmarks Tekniske Museum vises udstillingen GAMER, der har fokus på digitale spil og spilkultur. I et projekt for 5. årgang besøger klasserne udstillingen sammen med en museumsformidler og taler om gode og dårlige sider ved det digitale liv. De møder også Jacob fra Billedskolen, der hjælper dem i gang med at skabe deres egne animerede Gamer-universer.

7. klasse hører Mohibas historie
Mohiba føler sig som århusianer, for hun er vokset op i Århus, og som københavner, for hun har boet i København i mange år. En gang imellem møder Mohiba personer, der siger, hun skal rejse hjem.

I starten troede hun, de mente ‘hjem til Århus’, men siden har hun fundet ud af, at de mener det land, hun flygtede fra som otte-årig, for næsten 30 år siden. I løbet af en intens time i 7. klassernes egne klasserum fortæller Mohiba sin historie, der byder på borgerkrig, en far der forsvinder, en søster og bedstemor der dør på flugt og en mor der giver sin datter fra sig, for at hun kan vokse op i fred hos nære slægtninge i Danmark.

Mohibas fortælling sætter ansigt på ‘en fremmed’ og er afsæt for refleksioner blandt eleverne om temaer som kultur, menneskerettigheder, og hvad det vil sige at høre til. Som en del af workshoppen arbejder eleverne også med iscenesatte fotografier, der portrætterer mennesker, der ligesom Mohiba er kommet til Danmark som 100 procent fremmede.

Et tema der er blevet ekstra aktuelt i en tid med krig i Europa og nye flygtninge fra Ukraine.

9. klasser rapper og laver dramatiserede fortællinger om mangfoldighed
Mangfoldighed var temaet, da 9. årgang i ugen efter efterårsferien deltog i teaterforestillingen TÆT PÅ med teater C:NTACT og workshops i dramatiserede fortællinger og sangskrivning med professionelle rappere fra organisationen Rapolitics.

Det er efterhånden blevet en fast tradition, at 9. klasserne deltager i mangfoldighedsdag på Kulturværftet, hvor eleverne fra morgenstunden møder fire-seks fortællinger om, hvordan det er at vokse op med fx mobning, vold og alkohol, stofafhængighed, social kontrol, psykisk sårbarhed eller som transperson.

Efter forestillingen med stærke personlige fortællinger, hvor man som tilskuer måske må synke et par gange undervejs, har eleverne mulighed for at spørge ind til historierne. Bagefter bearbejdes de mange temaer i en workshop, hvor klassen enten arbejder videre med instruktører fra C:NTACT eller med unge rappere, der hjælper eleverne med at sætte rim og musik til svære følelser og aktuelle ungdomsproblematikker.

Her slutter den guidede tur rundt til de udvalgte aktiviteter for skoleklasser i Helsingør Kommune. Aktiviteterne er finansieret af børnekulturelle midler og er en del af indsatsen ‘Kulturens Børn og Unge’, som tilrettelægges gennem samarbejder mellem lokale kulturinstitutioner, Helsingør Ungdomsskole, eksterne aktører og skoleområdet.

127 klasser og mere end 3000 elever deltog i aktiviteterne fra oktober til november 2022.

Kilde

Foto: ABW