Regeringen har vedtaget ny lov, som gør det nemmere for de mest udsatte borgere at få hjælp. Helsingør og syv andre kommuner gav deres erfaringer videre.

I weekenden præsenterede regeringen et nyt lovudspil, som gør det nemmere for de mest udsatte borgere at få hjælp. ”Sammen med borgeren – en helhedsorienteret indsats” giver kommunerne mulighed for at tilbyde én fast kontaktperson og én samlet plan til borgeren eller den udsatte familie, så de ikke farer vild i aftaler, målsætninger og kontakten til mange forskellige forvaltninger og sagsbehandlere.

Når en familie med mange udfordringer får hjælp af det offentlige, så er der mange ting at forholde sig til. Begge forældre er måske arbejdsløse, den ene er ved at udvikle en depression og den anden har måske en kronisk sygdom eller skade. Samtidig har børnene svært ved at følge med i skolen, og det kniber også med de sociale færdigheder. Den familie møder både jobcentret, rehabiliterings- og sundhedspersonale, børnepsykologer, pædagoger og flere andre faggrupper. For mange borgere bliver det uigennemskueligt, og det manglende overblik tager effekten af indsatserne for familien, der ikke får det bedre.

I stedet skal der ryddes op i de forskellige regler og love, så fagpersonerne på de forskellige områder kan dele viden og indsatser og samle det i én plan for familien. Det giver hurtigere og mere effektiv hjælp.

Frikommuner har vist vejen

Helsingør Kommune har sammen med Allerød, Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs og Hillerød kommuner i over et år har været frikommuner og arbejdet målrettet på at skabe bæredygtige, integrerede indsatser på tværs af kommunens traditionelle sektorområder. De erfaringer blev givet videre og har dannet grobund for det nye lovudspil.

I Helsingør Kommune byder vi udspillet varmt velkommen. Og jeg kan ikke lade være med at tænke, at nu er vi der, hvor vi i virkeligheden burde være startet. Altså planlægge indsatsen sammen med borgeren. Vi har med en række andre kommuner det seneste år arbejdet målrettet med at samle indsatserne i én plan, så udsatte borgere ikke skal have for mange møder med forvaltninger og sagsbehandlere, men i stedet fra starten kan få en helhedsblik på sin og familiens situation. Vi er nu så småt begyndt at få positive tilbagemeldinger fra borgerne, der føler sig bedre hjulpet. Ingen tvivl om at det er vejen frem, siger fungerende borgmester i Helsingør Kommune Henrik Møller.