
Det er blevet populært at overnatte under åben himmel i Nordsjælland. Nye tal fra Naturstyrelsen viser, at antallet af shelterovernatninger i området er steget med 35,8 procent fra 2023 til 2024.
I alt registrerede Naturstyrelsen 9373 overnatninger på shelterpladserne i 2024 mod 6903 overnatninger året før. Også antallet af besøgende er steget fra 39229 i 2023 til 43604 i 2024, hvilket svarer til en stigning på 11 procent.
Hos Friluftsland mærker man tydeligt tendensen. Her bliver der solgt soveposer, liggeunderlag og uldundertøj til friluftsglade danskere over hele landet.
– Vi kan tydeligt mærke, at interessen for at sove i det fri stadig er voksende. Folk vil have soveposer, de kan bruge både om sommeren og vinteren, og mange vil have tips og tricks til madlavning over bål og til de bedste ruter, der runder gode shelterpladser undervejs, siger Claus Østergaard, der er marketingchef i den landsdækkende outdoorkæde Friluftsland .
Shelterboom over hele landet Det er ikke kun i Nordsjælland, det er blevet populært at sove i det fri. Tendensen ses i hele Danmark, hvor Naturstyrelsens shelterpladser de senere år er blevet benyttet mere flittigt.
På landsplan er antallet af overnatninger på pladserne steget med 18 procent på et år, mens antallet af besøgende er vokset med 4,5 procent fra 2023 til 2024. I 2023 var tæt på 227.000 besøgende og 29.500 overnatninger på pladserne, mens der i 2024 var der næsten 237.000 besøgende og 35.000 overnatninger.
Friluftsland har siden 1980 forhandlet kvalitetsudstyr til outdoorlivet og er i dag en landsdækkende kæde med 12 forretninger. Virksomheden er ejet af den svenske koncern Fenix Outdoor, der blandt andet ejer det kendte mærke Fjällräven. Læs mere på Friluftsland.dk



