Den 28. oktober var medarbejdere og ledere i dagtilbud, kunstnere, kulturformidlere og børnekulturfolk samlet til en mini-konference på Øresundsakvariet.

Helsingør Kommune har siden 2019 været en del af det nationale projekt ‘Tidlig Kulturstart’. Med indsatsen KULTURBØRN 0-6 år har vi udviklet en lokal model for kultursamarbejde for de yngste børn.

Det betyder, at alle børn i kommunale/selvejende dagtilbud møder kunst og kultur som en del af deres tid i vuggestue og børnehave. Det sker i form af samarbejder mellem kunstnere og kulturinstitutioner og kommunens kultur- og dagtilbudsområde.

Indsatsens resultater blev markeret med en mini-konference den 28. oktober på Øresundsakvariet for medarbejdere og ledere i dagtilbud, kunstnere, kulturformidlere og børnekulturelle fagfolk.

Dagen satte spot på erfaringer og gode historier om de yngste børns møder med kunst og kultur og er afsæt for en bæredygtig og styrket kulturindsats i årene frem.

Sæbebobler og sang

Programmet startede med fælles morgensang styret af sanger Yasmin Elvira Steenholdt – en af de kunstnere som har været allermest ude og inspirere børn og medarbejdere med leg, musik, dans og bevægelse i KULTURBØRN.

Med sæbebobler og glad sang var scenen sat til at få en forskers blik på, hvad det betyder for de yngste børn at blive præsenteret for kunst og kultur.

Lektor Henriette Blomgren fra Pædagoguddannelsen Aarhus har fulgt flere kunstprojekter (dog ikke i Helsingør Kommune). Hun tog afsæt i Børnekonventionens artikel 31 om børn og unges ret til at møde kunsten og kulturen.

I sin forskning peger hun bl.a. på, hvordan kunst, leg, æstetik og pædagogik spiller sammen, når dagtilbuddet er rammen for kunstmøder, og hvordan det er med til at styrke børns leg, sprog, sociale kompetencer, fordybelsesevner og samspillet børnene imellem.

Det gode kunst- eller kunstnermøde er for børnene betydningsfuldt og kan lagre sig som erfaringer, som de kan trække på senere i livet. For medarbejderne giver det glæde, inspiration og erfaringer, der kan hentes med ind i hverdagslivet med børnene.

Kunstnerisk proces

Musiker og billedkunstner Birgit Løkke fortalte om sine erfaringer som kunstner med at give børn mulighed for at fordybe sig i kreative processer. Det handler om at være i en kunstnerisk proces sammen, hvor alle børn får lov til at bidrage med det, de selv vælger i aktiviteten.

Det kan fx være at undersøge mudder som et materiale, man kan bygge, male og lege med, eller lydene i et elektrikerrør eller i en vandpyt, som igennem sin materialitet sætter gang i børnenes fantasi og leg.

Som musiker er Birgit optaget af improvisation, som er en del af hemmeligheden bag magiske musikoplevelser. I en kunstnerisk proces med børn kan man opnå det samme.

Øresundsakvariets medarbejdere tog deltagerne med rundt i akvariet, hvor alle fik mulighed for at klappe en fisk og høre om de erfaringer, akvariet har med at formidle viden om livet i Øresund til de alleryngste børn.

I løbet af KULTURBØRN har Øresundsakvariet bl.a. været på besøg med krabber, fladfisk og eremitkrebs på legepladsen i 15 forskellige dagtilbud til stor begejstring, ikke mindst for de små vuggestuebørn, der ofte er dem der bliver snydt for kulturelle oplevelser. Det handler om at skrue ned for informationsmængden og op for sanseligheden, fortalte Michael Hansen, leder af Skoletjenesten.

Indsatsen KULTURBØRN 0-6 år fortsætter efter projektperioden og vil fortsat have som formål, at de 0-6 årige børn beriges med kunst og kulturelle aktiviteter. Det vil også fremover foregå i et tæt samarbejde mellem dagtilbuddene og kulturområdet.

Læs mere her

Foto: ABW