Den teknologiske udvikling har betydet, at der er besparelser at hente, når du udskifter dine gamle hvidevarer med moderne alternativer. Nye tal fra Electrolux viser, at mere end 14 pct. af hvidevarer i danske hjem er minimum ti år gamle. Derfor opfordrer Electrolux nu forbrugerne til at undersøge husstandens energiforbrug fra hårde hvidevare med Youreko.

Pressefoto Electrolux

De høje energipriser raser fortsat over danskerne. Siden 2020 er elpriserne steget med 50 pct1. Derfor er det vigtigt at overveje husstandens energiforbrug, og heldigvis er det allerede i danskernes bevidsthed. 9 ud af 10 danskere har nemlig allerede gjort en aktiv indsats for at reducere sit energiforbrug, mens 8 ud af 10 danskere specifikt tænker over energiforbruget ved hårde hvidevarer.

Den teknologiske udvikling har betydet, at moderne hvidevarer i dag ofte bruger markant mere energi end forældede alternativer. Electrolux vil hjælpe forbrugeren med at finde de energibesparende produkter og bruge dem optimalt i hjemmet, fortæller Vanessa Butani, der er direktør for bæredygtighed hos Electrolux.

”Den teknologiske udvikling har i perioder taget kvantespring, hvilket har skabt en positiv udvikling i mængden af energi, vores hårde hvidevarer bruger. Vi arbejder for at give forbrugerne en indikation på, hvor meget vores apparater koster i drift. Mange danskere er udfordret af de høje energipriser, og vi sætter derfor fokus på de besparelser, der er at hente, ved en fornuftig udskiftning af ældre hvidevarer. Ligeså vil vi også hjælpe forbrugeren til at bruge apparaterne på en energibesparende måde,” fortæller Vanessa Butani.

Danske hjem er fyldt med gamle hårde hvidevarer
Electrolux afslører, at der fortsat er mere end 1,8 millioner hvidevarer i danske hjem, der er ti år gamle eller ældre, hvilket svarer til omtrent 14 pct. Dataene er indsamlet af Euromonitor, GfK og Electrolux og dækker over alle producenter af hårde hvidevarer på det danske marked. Prisen på energivenlige hvidevarer er ofte en smule højere, men det skal ikke skræmme forbrugeren, da de tjener sig ind over tid. Faktisk kan en husstand årligt barbere flere tusinde kroner af sin elregning. Rene Meng, der er produktspecialist hos Electrolux, påpeger dog, at du ikke skal udskifte dine apparater, medmindre det er nødvendigt.

”De høje elpriser gør det interessant at undersøge hjemmets hårde hvidevare. Er dine hvidevarer fem år gamle og velfungerende, skal du hellere vente med at udskifte dem, til de er udtjente. Det er sjældent forsvarligt ud fra et miljømæssigt eller økonomisk perspektiv at udskifte nyere apparater, da det kan være en kilde til overforbrug. Men som forbruger er det vigtigt at reflektere over og undersøge, om der er noget at hente – og det er der i mange tilfælde,” fortæller Rene Meng.

Få overblik over dine hårde hvidevarer og træf det bedste valg
Det skal være nemt at danne sig et at forstå sit forbrug. På Electrolux’ hjemmeside bruger de Youreko; et værktøj, som vejleder dig til de mest energieffektive og økonomisk bedste løsninger. Værktøjet rangerer apparaterne i enten guld, sølv eller bronze – alt efter hvor energibesparende de er. På den måde har forbrugeren den bedste forudsætning – i både økonomi og energi – når der skal udskiftes i de gamle hvidevarer.

Går man allerede nu og overvejer at udskifte sine gamle husholdningsapparater, kan Electrolux præsentere to af sine grønneste produkter på markedet. 800 UltraCare Autodose vaskemaskine er i energiklasse A, optjener en stor guldmedalje hos Youreko og kan spare dig op til 3.577 DKK3. 900 3D Sense Technology er Electrolux’ tørretumbler i energiklasse A+++, optjener også guld på Youreko og kan spare dig op til 34.130 DKK4.

Electrolux Group
Electrolux Group er en førende global hvidevarekoncern, der i mere end 100 år har arbejdet for at gøre livet lettere for millioner af mennesker. Electrolux Group udvikler kreative løsninger med fokus på at skabe nye smagsoplevelser, et sundere indeklima og skåne tøj, så det holder længere. Electrolux Group bestræber sig efter at være i front for den bæredygtige udvikling i samfundet gennem innovative løsninger og drift. Koncernen udgøres af førende brands inden for husholdningsapparater, herunder Electrolux, AEG og Frigidaire, der har et samlet salg på knap 60 millioner husholdningsapparater årligt på tværs af 120 markeder. I 2022 havde Electrolux Group en omsætning på 135 milliarder SEK og 51.000 ansatte verden over. For yderligere information, besøg www.electroluxgroup.com.