Pædagog og koordinator på Skolen ved Gurrevej, Tina Forchhammer, kunne den 1. januar fejre 40 års jubilæum i Helsingør Kommune. Hun elsker at være kreativ med børnene og sørge for de har en god hverdag I SFOen.

Foto ABW

Når Tina Forchhammer som barn tænkte på, hvad hun gerne ville være, når hun blev ’stor’, ja så var der kun to mulige karriereveje. Pædagog eller landmand. Valget faldt på seminariet og pædagoguddannelsen – og det er hun glad for i dag.

– Jeg tror også, at jeg havde været en glad landmand. Jeg elsker at være i naturen og fx lave bål sammen med børnene – og så er jeg spejderleder i min fritid. Så lidt landmand er der måske alligevel i mig, siger den 61-årige jubilar, der dog bor bynært i et rækkehus i Hornbæk med sin mand.

Mere ansvar som koordinator
Tina blev uddannet pædagog og kom i 1984 til Børnehuset Snerlen i Helsingør Kommune. Siden 1993 har hun være i SFOen på Skolen ved Gurrevej. I begyndelsen som medansvarlig for 60 børn. Efter en del sammenlægninger rummer SFOen i dag omkring 260 børn. Den omstilling har krævet et stort overblik, men er landet godt, mener Tina.

For to år siden blev Tina en af to koordinatorer i SFO Gurrevejen – det har hun været glad for.

Jeg kan godt li’ at have overblik og være med til at sige: Sådan her skal dagen se ud. Det passer mig godt at have fået mere ansvar og være med til at sikre en god hverdag for børnene.
Brænder for de sårbare børn.

Tina brænder særligt for de sårbare børn og nyder at være kreativ sammen med dem – at give dem små succesoplevelser, som hun siger.

– Jeg elsker at være vidne til, når børnene ’finder fidusen’, og pludselig kan se at det her perlearmbånd bliver egentlig ret flot. Det er fedt at se, siger hun.

Og det er bestemt ikke nogen dårlig ting at have et par år på bagen, når man arbejder med børn. Det giver dem nemlig en tryghed at ’jeg dufter ligesom deres mormor’ fortæller Tina. Det er der noget roligt, trygt og genkendeligt ved.

At være pædagog i skolen
Den største omvæltning i hendes arbejdsliv skete i forbindelse med skolereformen i 2014, hvor pædagogerne begyndte at lægge en del af deres arbejdstimer i undervisningen.

– Den tanke skulle jeg lige vende mig til. Men det blev en øjenåbner at opdage, at jeg faktisk kan bidrage med noget vigtigt i undervisningen og bruge mine kreative idéer til at fange nogle af de børn, der har brug for at få tingene præsenteret på en lidt anderledes måde, siger Tina.

Så på den måde er hendes faglige udvikling aldrig stoppet. Der er hele tiden kommet nye erkendelser til, som har gjort det sjovt og lærerigt at gå på arbejde. Hun giver et eksempel:

– Jeg har meget krudt i mig, så at arbejde fx med low arusal som vi gør her i SFOen har rykket mig. Det handler om at hjælpe børn ned i gear ved selv at have ro på. Ved at give dig tid til at tale et barn til ro, som er ked af det. Det har været en udvikling for mig – men en udvikling jeg er meget glad for at have været igennem, lyder det.

Tina nyder forstsat det tætte samarbejde med sine gode kolleger i både SFOen og skoledelen og er trods de 40 år ikke på vej til at trække stikket. Jeg regner med at blive hængende til jeg er 67, lyder det.

Tina Forchhammer fejrede sit 40 års jubilæum den 10. januar 2024, hvor hun også modtog Dronningens Fortjenstmedalje. I løbet af foråret er det planen, at hun skal til audiens hos Kong Frederik på Christiansborg og takke for medaljen.

Kilde.