En gruppe elever fra 7., 8. og 9. klasse på Nordvestskolen har taget et nyt redskab i brug i fjernundervisningen, nemlig VR (virtuel reality)-briller.

Eleverne har via brillerne været en tur rundt i universet, hvor de har set på størrelsesforholdet mellem en masse ting, fra et lille atom, over solsystemet til den synlige del af universet.

– Formålet er at give eleverne et forhold til måleenheder, og det giver en ekstra dimension, at alt er i 3D, når de har brillerne på. De ser, hvor lille atomet er, og hvor kæmpestort et bjerg er. Det samme indtryk får de jo ikke, når de ser et billede af et atom og et bjerg, fx i en bog eller på et postkort. VR-brillerne gør det nemmere at forstå, hvorfor vi bruger måleenheder, og fx putter et ’k’ foran gram i kilogram, forklarer naturfagslærer Marianne Gray Thomsen fra Nordvestskolen.

Afdelingsleder på Helsingør Skole, Leo Bilgrav Nielsen, supplerer:

– VR-brillerne giver en 360 graders videooplevelse. Man kan kigge op og ned og til højre og venstre, så det giver en oplevelse af at være direkte midt i det, man skal lære noget om. Brillerne stimulerer andre sanser, end når eleverne læser noget, eller læreren fortæller. Det giver et meget stærkt udtryk og kan være en genvej til læring.

Har selv meldt sig

Eleverne har selv meldt sig til VR-brille-undervisning under Corona-krisen, og 12 elever har hentet VR-briller på skolen – med behørig sikkerhedsafstand, naturligvis.

VR-brillerne supplerer undervisningen i Google Meet, hvor elever og lærere mødes jævnligt. Lærerne, Marianne Gray Thomsen og Sara Eltorm, har bl.a. undervist i måleenheder og lagt opgaver om måleenheder i Google Classroom, så alt går op i en højere enhed.

– Vi oplever, at eleverne er meget motiverede for at arbejde på den her måde. De har kastet sig ud i det og vil rigtig gerne prøve tingene af, siger Marianne Gray Thomsen.

Eleverne har sågar sagt ja til at mødes med deres lærere på Google Meet i påskeferien, så de kan få hjælp til de forhindringer, de måtte være stødt på i deres nye opgave: At programmere et rum med udgangspunkt i videnskabshistorien. Det kan fx være et rum, hvor man får viden om Niels Bohr og hans opdagelser. 

Til sidst skal man kunne gå ind i det færdige rum med VR-briller på.

Også efter krisen

Planen er at eksperimentere med VR-briller i undervisningen på Helsingør Skole, også efter Corona-krisen.

– Det er et nyt medie til undervisningsbrug, og der er mange muligheder. Jeg kan fx drømme om, at vi bruger det til elever, som har svært ved at komme i gang med at læse. De kan måske få hjælp, hvis de får sat andre sanser i spil via VR-briller, siger Leo Bilgrav Nielsen.

Han nævner også skolevægring som et område, hvor man på længere sigt vil kunne arbejde med VR-teknologien.

– Her handler det om børn, som er betænkelige ved at komme i skole. De har måske haft en længere fraværsperiode, og man kan med brillerne opbygge forskellige trin, så de kan nærme sig skolen igen. Fx kan man lave en naturtro gengivelse af, at de kommer ind i deres klasse, og så kan de ’øve’ sig på det, indtil de har mod til at gøre det i virkeligheden.

Helsingør Skole har VR-briller til to hele klasser.

– Det er helt klart min oplevelse, at VR-brillerne giver eleverne noget ekstra. De stimulerer oplevelsen rundt om en læringsproces og forstærker andre sanser end dem, eleverne normalt bruger, når de lærer. Det er meget motiverende, ikke mindst for dem som interesserer sig for teknologi, slutter Leo Bilgrav Nielsen.

Fotoet: Eleverne på Helsingør Skole har også eksperimenteret med VR-briller i undervisningen før Corona-krisen.