Hver mandag samles lokale unge på havnen for at bygge en mini-udgave af Fyrskibet Gedser Rev. Her er fællesskabet stærkt – og dét er lige så vigtigt som det færdige produkt.

Liam Thelander Andresen (tv) har med UngHavn fundet ligesindede at dele sin interesse med. Pressefoto Helsingør Kommune

Siden september har en gruppe unge mødtes på havnen en gang om ugen og dyrket deres fælles interesse: skibsbyggeri. Og hvilket bedre sted at samles end Maritimt Værksted Hal 16, hvor masser af gamle træskibe i forvejen står samlet for at blive repareret og klar til et nyt liv på havet.

Det er ungdomsskoleforeningen og – her i Helsingør – Ungdomsskolen, der står bag UngHavn, hvor lokale unge kan dele deres interesse for det maritime miljø med andre og ikke mindst prøve kræfter med skibsbyggeri i et unge-venligt format.

Konceptet er ’hyg og byg’. Det vil sige, at fællesskabet og det, at vi gør noget sammen, vægter lige så højt som byggeriet. Vi forsøger at skabe et miljø, hvor der er plads til alle – også dem der normalt ikke opsøger fællesskaber, siger Gry Jensen fra Ungdomsskolens JA-kontor, der er tovholder på UngHavn.

Mini-udgave af Gedser Rev
Lige nu er der ca. syv lokale unge, der møder op tre timer hver mandag, griber værktøj, træ, lim og skruer, og sammen skaber det, der hen ad vejen skal blive til en model af Fyrskibet Gedser Rev i forholdet 1:7 – et fyrskib der normalt har fast plads i Historisk Havn Helsingør, men som lige nu er under renovering. Der er også tid til at lave mad sammen, snakke og hygge sig.

Og de unge møder op af flere grunde.

Jeg kommer, fordi jeg synes, at fællesskabet er fedt, og jeg kan møde nogen, der interesserer sig for det samme som mig. Men det er også sjovt at arbejde med sine hænder. At bygge noget der rent faktisk bliver til noget, siger Liam Thelander Andresen, der går i 9. klasse på Skolen ved Rønnebærallé.

Det er 13-årige Carl Dyekjær, der er yngste mand på holdet, enig i. Han kommer for fællesskabet, og fordi han godt kan li’ at arbejde med træ.

Det er sjovt at se en bunke brædder blive til et skib. Og det sker ret hurtigt. Der gik ikke lang tid før skibet begyndte at tage form, siger han om modellen af fyrskibet.

At bygge skibe er ikke farligt
Det er Mikkel Allpass, som er uddannet bådebygger, der underviser de unge og fortæller, hvordan de skal bære sig ad. Han har stor interesse og viden om skibsbyggeri og en forkærlighed for maritime miljøer. Og så har han et ønske om at give sin passion for det maritime håndværk videre til de unge.

Jeg vil gerne hjælpe de unge til at lykkes. Og så vil jeg gerne bidrage til at afmystificere det maritime håndværk. Der er noget nærmest mytisk forbundet med at bygge træskibe, og det kan næsten være lidt farligt at kaste sig ud i. Det oplevede jeg selv, og det vil jeg gerne gøre op med – trække det lidt ned på jorden. Det er et byggeri ligesom alt andet, fortæller han.

Planen er, at modellen af fyrskibet skal søsættes til sommer, ligesom der skal afholdes lokal sommersejlads og en UngHavn-camp på tværs af de kommuner, der deltager i projektet.

UngHavn er nemlig en del af et større projekt fra Ungdomsskoleforeningen, der kører frem til 2027, og som har fået en bevilling på otte millioner kroner fra Den A.P. Møllerske Støttefond.

Ud over Helsingør deltager Roskilde, Faaborg Midtfyn, Middelfart, Svendborg, Guldborgssund, Holbæk og Jammerbugt kommuner i projektet.

Alle unge mellem 13 og 25 år er velkomne til at deltage i de maritime aktiviteter i Hal 16. Det er hver mandag kl. 16-19. Kontakt evt. Gry Jensen på tlf. 25 31 11 33 for at høre mere.

Kilde.