Frem til den 1. januar 2025 pilottester Helsingør Kommune sammen med en række andre i Region Hovedstaden, hvordan telemedicin fungerer for borgere med hjertesvigt.
”Det handler i bund og grund om bedre livskvalitet og større tryghed for patienterne.”
Sådan siger sygeplejerske Gitte Dalsborg Madsen fra HRT, Helsingør Rehabiliterings- og Træningscenter. Sammen med kollegaen, sygeplejerske Mads Skovgaard Stoubæk, er hun i gang med at starte de første borgere op i pilotprojektet TeleHjerte.
Helsingør Kommune pilottester TeleHjerte sammen med et par andre kommuner og tre hospitaler i Region Hovedstaden. Projektet er for borgere, som har været indlagt på hospitalet med hjertesvigt, og som måske er blevet fulgt på en hjerteklinik et stykke tid bagefter.
I TeleHjerte kan borgerne – i stedet for at møde op på en hjerteklinik – foretage målinger og besvare spørgsmål om deres symptomer hjemmefra. Resultaterne taster borgerne ind på en iPad, som de får stillet til rådighed af kommunen.
De telemedicinske sygeplejersker følger med i resultaterne og kan reagere ved symptomer på, at en borgers tilstand er forværret. Håbet er at tage nogle ting i opløbet, så borgeren slipper for at blive indlagt igen.
Borgeren har samtidig en hotline til sygeplejerskerne, som han eller hun kan tale med via skærm eller telefon.
Vi udstyrer borgerne med en iPad og en vægt. De skal veje sig to gange om ugen, og vi reagerer ved udsving på mere end to kilo. Tager man pludselig på, kan det skyldes, at væske hober sig op i kroppen, og så er det måske på tide at skrue op for den vanddrivende medicin,” forklarer Mads Skovgaard Stoubæk.
Telemedicin skaber tryghed
Helsingør Kommune har selv meldt sig til pilotprojektet. Bl.a. fordi kommunen allerede har erfaringer med Tele-KOL, som har været et tilbud siden efteråret 2023.
Læs også artiklen: Borgere med KOL kan få hjælp via skærmen
Erfaringerne fra Tele-KOL viser, at telemedicin fungerer godt. Ikke mindst skaber det tryghed for borgerne, at nogen holder øje med dem.
Mange er glade for det, og det er jo rart, når man sidder i den anden ende. Men erfaringerne viser også, at det er svært at få det fulde billede via videokonsultationer. Så vi er nødt til at spørge ekstra meget ind for at få alle detaljer med. Får borgeren fx nok at spise? Kniber det med at skifte sengetøj?” fortæller Gitte Dalsborg Madsen.
Før videokonsultationerne i TeleHjerte begynder, besøger de telemedicinske sygeplejersker borgeren derhjemme for at aflevere iPad og vægt og vise, hvordan det virker. Der er også et opfølgende besøg efter et stykke tid. Igen handler det om at sikre trygheden og den høje kvalitet i behandlingen.
Det er vigtigt for os, at folk forstår deres egen sygdom, så de kan reagere, når noget ændrer sig. Samtidig er det angstprovokerende at opleve et hjertesvigt, så for mange borgere betyder det rigtig meget at have nogen at vende evt. nye symptomer med,” siger Gitte Dalsborg Madsen.
Mads Skovgaard Stoubæk peger på, at telemedicin kan være en stor lettelse for borgere, som ikke længere skal bruge tid på at tage til og fra en hjerteklinik, men i stedet kan klare målinger og konsultationer hjemmefra.
Det kan være en belastning, når du lider af åndenød, hvis du tit skal fare ud til en hjerteklinik,” siger han.
Nemt at bruge
Erfaringen fra Tele-KOL er, at iPads og måleapparater er nemme at bruge for de fleste borgere. Kun enkelte borgere er blevet taget ud af Tele-KOL igen, fordi teknikken har stresset mere, end den har gavnet.
Og med TeleHjerte forventer vi, at målgruppen er yngre end i Tele-KOL og dermed mere vant til det digitale,” siger Gitte Dalsborg Madsen.
Der er lagt op til, at et forløb i TeleHjerte varer cirka tre måneder. Men erfaringerne fra Tele-KOL viser, at der er stor forskel på borgernes behov – og derfor er forløbene i høj grad skræddersyede i forhold til den enkelte.
I Tele-KOL vil nogle patienter gerne tale med os hver uge. Det øger deres tryghed. Andre kan sagtens leve med, at der går tre måneder mellem samtalerne – for de kan jo altid ringe, hvis de oplever forringelser af deres helbred inden,” siger Mads Skovgaard Stoubæk.
Udrulles over hele landet
Pilotprojektet med TeleHjerte løber til den 1. januar 2025. Men forventningen er, at de patienter, som starter op, kan fortsætte efter den dato. Planen er nemlig, at TeleHjerte skal udrulles i alle landets kommuner fra april 2025.
For Gitte Dalsborg Madsen og Mads Skovgaard Stoubæk er det spændende at arbejde med de nye telemedicinske tilbud. De peger på, at Helsingør Kommune har været på forkant ved at ansætte to sygeplejersker til specifikt at arbejde med telemedicin.
Det er spændende at arbejde med, ikke mindst nu hvor vi har gjort os de første erfaringer,” siger de.
Fakta
- ’TeleHjerte’ er en ny indsats, hvor en borger kan følge med i sin sygdom og have kontakt til sundhedspersonalet hjemmefra.
- Formålet er, at borgeren skal kunne forstå og håndtere sin sygdom bedre. Forhåbentlig vil han/hun føle sig mere tryg, opleve større fleksibilitet i sin hverdag og høj kvalitet i behandlingen.
- Det lokale pilotprojekt er udelukkende for borgere i Helsingør Kommune. Planen er, at TeleHjerte skal udbredes i alle landets kommuner fra april 2025.
- Der skønnes at være ca. 30 borgere indenfor kommunegrænsen i målgruppen for TeleHjerte.
- Det er et krav for at deltage i projektet, at man taler og forstår dansk, og at man har MitID – for at sikre, at GDPR-reglerne er overholdt, når der sendes måleresultater og andre oplysninger digitalt.
- TeleHjerte pilottestes i Høje Taastrup Kommune, Københavns Kommune, på Bispebjerg/Frederiksberg Hospital, Amager/Hvidovre Hospital og Nordsjællands Hospital.