Helsingør by er endt på en tiendeplads ud af 32 besøgte feriesteder. Kåringen kommer som resultat af en undersøgelse, der skal belyse  hvordan turisterne oplever butikkernes, spisestedernes og turistkontorets serviceniveau.

I sommers blev Helsingør besøgt af en håndfuld personer, der var sendt i byen med ét formål. De skulle måle hvordan turisterne oplever butiksmedarbejdernes imødekommenhed, service og evne til at hjælpe med turismerelaterede anliggender.

Hillerød opnåede en tiendeplads ud af 32 besøgte feriesteder, og må derfor se sig slået af andre nordsjællandske kommuner som Gilleleje, Fredensborg by, Hundested og Hillerød. Skærmbillede 2015-11-09 kl. 11.00.56

Borgmester i Helsingør Kommune, Benedikte Kiær udtaler: “Jeg er rigtig glad for, at vi i Helsingør er gode til at give turister en god oplevelse, når de besøger os. Men jeg er sikker på, vi kan blive endnu bedre og komme op på højde med de andre nordsjællandske kommuner. Når vi arrangerer store events, er det afgørende, at resten af byen bakker op om arrangementet, og ser det som en win win situation for alle. I 2016 skal vi virkelig vise vores værd som en af Danmarks mest besøgte kommuner. Jeg glæder mig allerede til sammen med resten af byen at byde turisterne velkommen.”

 

Turismens superliga
Helsingør Kommune tager fat på de udfordringer, som undersøgelsen påpeger. Der kommer især fokus på spisestederne og evnen til at lave mere salg og yde turismeservice i restaurationsbranchen og detailhandlen. 
Helsingør Kommune ønsker i år 2016 at ligge i den absolutte superliga, når det gælder turisme. Byen skal derfor være klædt på til at modtage turister fra nær og fjern til næste år. I Kultur- og turismeudvalget er de dog glade for rapporten, der giver et pejlemærke på, hvor der er plads til forbedringer, hvorfor de har bedre muligheder for at gøre det bedre til næste års turistsæson.