33 mio. kr. i ekstra turismeomsætning i august alene fik Helsingør takket være Shakespeare-jubilæet i 2016. Over 150.000 gæster mødte Hamlet i årets løb.

’Elsinore – Home of Hamlet’. Med det fælles tema har en lang række aktører både inden for kultur og erhverv synliggjort deres aktiviteter i 2016. Målet har været at slå Helsingør fast som Hamlets hjemby i folks bevidsthed ved at tilbyde spændende oplevelser for både familier og turister og derved tiltrække flere til byen.

Nu lakker året mod enden, og der er gjort status over, hvilken værdi Shakespeare-året har skabt for borgerne i Helsingør Kommune.

Tallene viser, at året har ført til en ekstra turisme-omsætning på 33 mio. kr., hvilket svarer til 41 årsværk og en værditilvækst på 17 mio. kr. for august alene. Samtidig har Helsingør i årets løb fået reklameværdi for 72 millioner kroner. Og over 150.000 gæster har deltaget i et Hamlet-relateret arrangement. 59 procent af de besøgende vil gerne tilbage til Helsingør igen.

Shakespeare-året har budt på et hav af spændende oplevelser, vi har kunnet samle os om i kommunen. Samtidig er det dejligt, at vi har fået besøg af så mange turister, som har gjort brug af alle vores seværdigheder. Vi har et mål om at skabe nye job inden for turisme. Og det må vi sige er lykkedes med Hamlet-året, siger borgmester Benedikte Kiær:

– Det er klart, at Kronborg og aktiviteterne på slottet er et meget stort trækplaster. Men jeg hæfter mig ved, at over halvdelen af de besøgende har et ønske om at komme tilbage til Helsingør Kommune. Det betyder jo, at folk har fået øjnene op for Helsingørs charme, siger hun.