Genanvendte komponenter indgår i stigende grad i danske autoværksteders reparationer. Nu implementerer Bosch Car Service – Aagesen Biler i Virum affaldsløsninger med nye krav til sortering.

Fabriksrenoverede komponentdele indgår i stigende grad i danske autoværksteders reparationer. Foto: Bosch Car Service.

I privaten sorterer danskere hård og blød plast, drikkekartoner, papir, glas, metal, rest- og madaffald. Nu er også danske autoværksteder i gang med at implementere affaldsløsninger, som efterlever Affaldsbekendtgørelsens nye regler om, at virksomheder skal sortere i mindst ti hovedaffaldsfraktioner. Formålet er at øge genbrug og minimere mængden af affald, der afbrændes. Det oplyser Jesper Hviid Nielsen, direktør hos miljøforeningen Abas Mijløservice, der på non profit-basis hjælper autoværksteder med affaldshåndtering.

– For at reducere autobranchens CO2-aftryk, har værkstederne over de senere år skærpet fokus på cirkulær økonomi, hvor komponentdele bliver sorteret, oparbejdet og genanvendt. Nye regler har gjort det mere komplekst at sortere affald rigtigt, men værkstederne er godt i gang med at indarbejde gode procedurer, siger Jesper Hviid Nielsen.

De nye affaldsløsninger er blandt andet under udrulning hos det frie Bosch Car Service-autoværksted Aagesen Biler i Virum.

– Vores kunder har større fokus på genanvendelse end nogensinde før, og her spiller affaldssortering en afgørende rolle. De tiltag, der er indført, skal være med til at bringe os tættere på en cirkulær økonomi, og det er en opgave, vi med glæde tager på os, siger Christian Aagesen, der er indehaver af Aagesen Biler.

Dæk, spildolie og oliefiltre genanvendes allerede
Ifølge Jesper Hviid Nielsen indsamles, genanvendes og oparbejdes blandt andet dæk, spildolie og oliefiltre i forvejen fra danske autoværksteder. Abas Miljøservice får blandt andet brugte genstande fra Virum-autoværkstedet Aagesen Biler.

– Vi søger hele tiden efter at behandle den enkelte affaldstype, så vi bedst muligt får genanvendt råstofferne med den mindste belastning af miljø og CO2, siger Jesper Hviid Nielsen.

Ved at anvende Bosch fabriksrenoverede reservedele frem for nye komponentdele i reparationen, kan Aagesen Biler give kunderne en prisfordel. Det er noget, kunderne lægger vægt på, fortæller indehaveren.

– Miljøvenlige tiltag fylder mere og mere i mange brancher – også i vores. Vi vil gerne skåne miljøet, og derfor laver vi mange af vores reparationer med fabriksrenoverede komponentdele. Det tiltaler en stor gruppe af vores kunder, der også nyder godt af nedslag i prisen, siger Christian Aagesen.

Kunderne går ifølge indehaveren op i, at initiativet ikke er på bekostning af kvaliteten. Det kan autoværkstedet garantere, ved at de fabriksrenoverede startere og generatorer er underlagt samme strenge kvalitetsstyring og et omfattende testprogram, som Bosch bruger under produktionen af reservedele til bilfabrikkerne, hvor levetid og ydeevne testes.

Bosch Car Service er en landsdækkende autoværkstedskæde med 115 værksteder fordelt over hele landet. Den frie autoværkstedskæde i Danmark er en del af et internationalt autoværkstedsnetværk med over 15.000 værksteder. Bosch Car Service udfører alle former for reparation og service af benzin-, diesel- og elbiler, og tilbyder som den eneste kæde i landet mulighed for eksakte priser ved onlinebooking.

FAKTA om den eksisterende genanvendelse i autoværkstedsbranchen 2023 – ABAS Miljøservice

• Dæk indsamles, hvoraf de intakte kommer ud at køre igen, mens resten genanvendes og oparbejdes på fabrikker i Danmark. I oparbejdningen udgør tekstilfibre 10 procent, mens metaltråde, der udgør 15 procent, bliver omsmeltet. De resterende 75 procent består af gummi, der for eksempel bruges til nye dæk, faldunderlag og støjdæmpende asfalt.

• Spildolie indsamles, renses og raffineres på et anlæg i Danmark. 65 procent af spildolien bliver til ny baseolie, der er grundlaget for nye motorolier. Ved at lave baseolie af spildolie frem for råolie spares miljøet for 1450 kilo CO2 per ton baseolie. Desuden indeholder spildolien 5 procent vand, 15 procent bitumen, der bruges i asfaltproduktion, og 15 procent gasolie, der bruges i industrien og erstatter nyproduceret brændselsolie.

• Oliefiltre indsamles og oparbejdes. Metallet går til omsmeltning, mens filtermaterialet og restolien bliver brændt på et specielt anlæg til farligt affald, hvor der produceres el og fjernvarme. På anlægget er der avanceret rensning af røgen, og affaldsprodukter bliver håndteret med fokus på miljøhensyn.

• Farligt affald indsamles og behandles, så der kommer færrest mulige restprodukter, mens værdifulde grundstoffer genbruges.