Over tre millioner turister har besøgt Helsingør i de første otte måneder af 2019 – to millioner af dem er endagsturister, viser besøgsanalyse.

Rigtig mange turister kommer til Helsingør for at tilbringe en dag på fx Kronborg, Søfartsmuseet eller Kulturværftet.

Det viser tal fra en besøgsanalyse, som teleselskabet Telenor har udarbejdet for Helsingør Kommune. Tallene er baseret på mobildata fra sendemaster.

Besøgende er defineret som personer, der ikke bor eller arbejder i Helsingør eller blot er på gennemrejse.

Tallene viser, ikke overraskende, at der er rigtig mange svenske besøgende i Helsingør i weekenderne. Men også Tyskland og England står for en pæn del af de besøgende. Den største andel af de danske endagsturister kommer fra København. Og der er flest besøgende i byen omkring weekenderne.

– Det er meget glædeligt, at vi har så mange besøgende i byen. Jeg er sikker på, det skyldes, at vi har rigtig meget at byde på, som er en udflugt værd. Ikke mindst inden for kultur og handelsliv, siger Michael Mathiesen, formand for Kultur- og Turismeudvalget i Helsingør Kommune.

Dannelse og oplevelser for alle

En ny rapport fra IRIS Group, som baserer sig på tal fra Danmarks Statistik, viser, at antallet af private årsværk inden for det samlede turisme-erhverv er steget med 15 procent fra 2010-2017. Samtidig viser rapporten, at 5,2 procent af alle private årsværk i kommunen i 2017 arbejdede inden for turisme-erhvervet. Dermed har Helsingør Kommune flere beskæftigede inden for turisme end landsgennemsnittet på 3,6 procent.

– Det går godt med turismen, og vi arbejder videre med at udvikle kulturen som trækplaster for turister. En vigtig del af vores nye Vision 2030 er at udvikle en mangfoldig palette af kulturtilbud, begivenheder og events, som sikrer mulighed for dannelse og oplevelser for alle. Også vores egne borgere, siger Michael Mathiesen.