Næste år får Helsingør besøg af seks krydstogtskibe. Det er dobbelt så mange anløb som i 2016.
Næste år får Helsingør besøg af seks krydstogtskibe. Anløbene er resultatet af to års intensivt arbejde med deltagelse på krydstogtsmesser, møder med rederier i Europa og USA, som Nordsjælland nu kan høste frugterne af.
– Der går som regel to-fem år fra de første møder med rederierne, til vi får et reelt anløb. Så krydstogt kræver en langsigtet strategi og indsats. Og det er ikke nogen hemmelighed, at det er en udfordring at få anløb til Helsingør, da de fleste rederier gerne vil lægge til kaj. Men der er heldigvis rigtig mange, der kan se det unikke i Helsingør. Krydstogtturisterne sætter stor pris på, at der er let adgang til attraktionerne omkring Kulturhavnen, og at den gamle middelalderby og butikkerne er lige i nærheden. Men der er ingen tvivl om, at potentialet er langt større, hvis skibene kunne komme helt ind til kajen. Rederierne efterspørger alternative løsninger som fx en ny krydstogtkaj, siger krydstogtansvarlig Birgitte Bergman.
Havets juvel tilbage i 2018
Passagererne skal sejles ind fra Reden, men det afholder ikke ”havets juvel”, et af verdens største krydstogtskibe, Queen Mary, fra at komme tilbage i 2018. Skibets sjette besøg i Helsingør bliver et glædeligt gensyn og en oplevelse i sig selv for de helsingoranere, der vælger at lægge vejen forbi. Og Queen Marys besøg er bare et af de tre krydstogtanløb, der allerede er planlagt til 2018.
– Fra Helsingør Havnes side skal jeg da ikke lægge skjul på glæden ved at skulle servicere de allerede planlagte krydstogtsanløb i 2017 og 2018. Vores personale vil gøre deres ypperste for at få hele arrangementet, med ISPS kaj, trosse- og gæstemodtagelse, buspladser og politi til at fungere, siger Jesper Schrøder, havnechef, Helsingør Havne.
– Vores nye flydebro med 2 x 90 m kaj side vil velkomme tenderbådene fra de skibe, der ligger på ankerplads, så ankomsten bliver så smidig som mulig. Samtidig bliver det interessant at kunne kommunikere med skibets kaptajn og informere om vores nye koncept Serviceport Elsinore, så både skibets kaptajn og redere i baglandet vil vide, at al form for service til et stort krydstogtsskib vil kunne leveres fra kajen i Helsingør, fortsætter han.