Museum Helsingør har lanceret verdens første generative historieguide. En byhistorisk GPT, som indeholder mere end 18.000 sider af museets skriftlige samling.

Pressefoto Helsingør Kommune

Museum Helsingørs nye historieguide, To Prompt or Not to Prompt, fungerer som en omfattende guide til Helsingørs historiske bykerne og dens mere end 600 års historie. Den kunstige intelligensteknologi gør det muligt for helsingoranere, byens gæster og danske og internationale turister at dykke ned i byens kulturarv på en interaktiv og personlig måde.

Ved at scanne en QR-kode – som man finder mange steder rundt omkring i byen – eller ved at besøge www.museum-helsingor.dk, kan man uden behov for at downloade en app straks begynde sin rejse gennem Helsingørs historie.

To Prompt or Not to Prompt er udviklet af Helsingør Museum i samarbejde med Digital Impact ApS for at gøre Helsingørs fantastiske historie tilgængelig for så mange mennesker som muligt. Som formentlig verdens første AI-baserede historieguide sikrer To Prompt or Not to Prompt en unik og engagerende oplevelse, der gør historien levende.

20 forskellige sprog
Leder af Museum Helsingør Sebastian Gyrst-Longsig Christensen siger:

Vores AI historieguide er tilgængelig på 20 forskellige sprog og giver derfor helt nye muligheder for, at vi kan få kulturarven ud til alle byens turister på deres eget sprog. Museets medarbejdere går på den måde aldrig hjem, da borgere og turister i Helsingør 24/7 kan gå i dialog med museet om byens historiske steder. Vi er stolte af, at vi med vores AI-guide giver både borgere og turister en større mulighed for at lære Helsingør bedre at kende, uafhængigt af hvor de befinder sig, og hvad klokken er.”

AI-modellen er blevet trænet med over 18.000 sider forskningsartikler, historiske artikler og arkivalier fra museets samling. Efter fire måneders intensiv træning og tests med forskellige målgrupper fra flere lande, er AI’en nu klar til at guide besøgende gennem Helsingørs historiske skatte.

Levende og tilgængelig historie
Med AI’en kan besøgende lære om Kronborg Slot, den imponerende renæssancefæstning, der blev udødeliggjort af Shakespeare som Hamlets hjem, mens de står ved portene. Eller de kan udforske den charmerende gamle bydel i Helsingør, hvor AI’en kan introducere historiske personer som barokkomponisten Dietrich Buxtehude og vise vej til betydningsfulde steder som Sct. Mariæ Kirke fra 1400-tallet, som i dag er Nordeuropas bedst bevarede klosteranlæg, eller de mange gader og stræder fyldt med huse fra middelalderen og renæssancen. Eller gå i H.C, Andersens fodspor og fx blive klogere på Andersens eventyr om Holger Danske.

Borgmester Benedikte Kiær udtaler:

Jeg er stolt af, at vi i Helsingør Kommune på den her måde er i front, når det handler om formidling af vores kultur og historie. Projektet med To prompt-robotten understøtter jo vores ambitioner om at styrke kulturturismen og fremme kendskabet til Helsingørs rige historie. Jeg er rigtig glad for, at vores museum her tager førertrøjen på blandt kulturinstitutioner både nationalt og internationalt. Ved at gøre historien levende og tilgængelig for alle skaber vi et stærkt fundament for fremtidige generationer.”

Besøg guiden
Du kan besøge Museum Helsingørs AI-byhistoriske guide på: www.museum-helsingor.dk

Kilde.