Cura Pleje har indtil nu formået at holde både medarbejdere og de borgere, som firmaet leverer pleje til, fri af virus

Ældre medborgere er her i Corona-krisen en udsat gruppe. Derfor er det med en vis stolthed, at Jakob Damsgård, driftsdirektør i Cura Pleje, som leverer personlig pleje og praktisk hjælp til en større gruppe ældre borgere i Helsingør Kommune, efter nu to måneder med Corona i Danmark kan slå fast, at hverken medarbejdere eller borgere har været ramt endnu.

“Vi er jo ellers en særligt udsat branche, fordi vi kommer rundt til mange borgere og derfor både kan risikere, at vores medarbejdere bliver smittede, eller at de bærer smitte rundt. I kraft af de mange forholdsregler, vi selv og myndighederne har indført, er det frem til nu lykkedes os at undgå sygdommen”, bemærker Jakob Damsgård.

– Der er skabt nogle stærke personlige relationer mellem borgere og medarbejdere i den tid, vi har leveret pleje i Helsingør Kommune, siger Jakob Damsgård, driftsdirektør i Cura Pleje.

Alternativ til kommunal hjemmehjælp

Cura Pleje har i godt fem år været såkaldt fritvalgsleverandør til Helsingør Kommune. Det vil sige, at borgere, som er visiteret til pleje, selv kan vælge, om de vil bruge kommunens hjemmehjælpere eller fra en godkendt privat leverandør.

“Vi er fritvalgsleverandører i flere nordsjællandske kommuner. Her i Helsingør Kommune har vi ved flere lejligheder under Corona-krisen trådt til med ekstra hjælp og stillet en medarbejder til rådighed for kommunen”, oplyser Jakob Damsgård.

Høj tilfredshed hos brugerne

Han tilføjer, at Cura Pleje generelt har en høj tilfredshed blandt sine brugere, også i Helsingør Kommune. Den lokale teamleder, Macide Ylldiz, har selv været ansat i kommunen før og leder nu et dedikeret team af medarbejdere, hvoraf mange har en anden kulturel baggrund end dansk.

De sætter en ære i at levere et godt stykke arbejde, har en respektfuld tilgang til andre mennesker, men også en stor nærhed. De er virkelig til stede, når de er ude hos borgeren, og ikke bare på vej videre til næste opgave.

“Vi gør også meget for at sikre, at samme medarbejder kommer hos samme borger, og da vores SoSu-hjælpere typisk har fire-fem års anciennitet, er der også skabt nogle stærke personlige relationer mellem borger og medarbejder”, påpeger Jakob Damsgård.

– En rigtig fin oplevelse for alle og et godt eksempel på, at vi gerne går den ekstra mil for borgerne; både til hverdag og som nu, hvor Corona’en vender op og ned på alting, siger Jakob Damsgård, her sammen med teamleder Macide Ylldiz.

Tyrkisk festmad

Det med nærheden til borgerne illustrerer Jakob Damsgård med to lokale events i 2019, hvor Cura Pleje indbød borgerne til sammenkomst med tyrkisk mad på menuen.

“En rigtig fin oplevelse for alle og et godt eksempel på, at vi gerne går den ekstra mil for borgerne; både til hverdag og som nu, hvor Corona’en vender op og ned på alting”, siger Jakob Damsgård.

To gange i 2019 har Cura Pleje inviteret borgere fra Helsingør til sammenkomst, hvor medarbejderne serverede tyrkiske retter.

Kontakt og yderligere information

Cura Pleje har under Corona-krisen hjulpet med at passe borgere, som ellers får kommunal hjemmehjælp.
Del på sociale medier