Byrådet har bevilget 1,35 mio. kr. til en række indsatser, som skal få folk til at vælge Helsingør som turistdestination i sommer.

Skov, strand og et væld af kulturelle og historiske perler tiltrækker hvert år op mod to millioner besøgende til Helsingør Kommune. Men i en Corona-tid, hvor det meste har været lukket, inklusiv grænserne, har det været svært at tiltrække folk til trods for de mange kvaliteter, vores kommune byder på.

Med åbningen af samfundet er der dog håb for, at turisterne igen begynder at røre på sig, og derfor håber Byrådet i Helsingør Kommune, at mange af dem vil kigge i retning af Helsingør Kommune, når de hen over sommeren skal have sig en oplevelse.

Derfor besluttede et enigt Byråd på sit møde mandag den 25. maj at afsætte 1,35 millioner kroner til markedsføring af Helsingør Kommune som turistdestination for den kommende sommer.

Helsingør Kommune satser stort på, at sætte gang i turismen igen. Foto: PR

Cykelturisme og det maritime

Pengene skal blandt andet bruges til at markedsføre cykelturisme, det maritime og kulturlivet gennem Wonderful Copenhagen, ligesom Visit Nordsjælland får penge til at uddele en brochure, der skal gøre sommerhusejere og campister i Nordsjælland opmærksom på de mange spændende ting, man kan foretage sig i Helsingør Kommune hen over sommerhalvåret.

Borgmester Benedikte Kiær glæder sig over, at et enigt Byråd er klar til at række det trængte turisterhverv en hjælpende hånd i en svær tid:

– Både direkte og indirekte bidrager turismeerhvervet med stor omsætning og mange arbejdspladser i vores kommune. I denne tid er det derfor helt naturligt, at Byrådet hjælper med at få gang i turismen igen efter nedlukningen af Danmark. Det er så vigtig at få turisterne tilbage og dermed også få gang i hjulene igen, siger borgmester Benedikte Kiær.

Indenlandske turister

Hos viceborgmester Claus Christoffersen er der også tilfredshed med Byrådets beslutning:

– Der er ingen tvivl om, at vores kulturinstitutioner, detailhandelen og turismen er rigtig hårdt ramt i øjeblikket på grund af nedlukningen af vores samfund. Derfor er det helt afgørende, at vi får spredt budskabet om alle de mange fantastiske ting, vi har at byde på, så vi kan tiltrække en masse indenlandske turister, og med tiden også turisterne fra udlandet. Det giver liv i byen, arbejdspladser og omsætning, som der i den grad er brug for, siger han.

Handelslivet får digital platform

Pakken er blevet til i tæt samarbejde med det lokale erhvervs- og handelsliv, og som noget helt nyt er handelslivet i Helsingør Kommune gået sammen om at lave en fælles digital platform, der skal markedsføre det lokale handelsliv uden for kommunegrænsen.

Det er Espergærdecenteret, Prøvestenscenteret, Helsingør Handel og Helsingør Bycenter, der er gået sammen, og som skal drive hjemmesiden. Helsingør Kommune har bevilget 200.000 kroner til at starte projektet op, og tanken er, at foreningerne selv skal drive platformen fra 2021.

De forskellige initiativer vil hurtigst muligt blive sat i værk, så de kan nå at bidrage til, at flest muligt besøger Helsingør Kommune i de kommende måneder.

Fakta:

Helsingør Kommunes Byråd har på sit møde den 25. maj besluttet at bevilge 1,35 millioner kroner til at markedsføre kommunen som turistdestination i resten af 2020. Bevillingen fordeler sig på følgende måde:

• 300.000 kroner til Wonderful Copenhagen, til tre kampagner der sætter fokus på natur/cykelturisme, kultur og det maritime.
• 150.000 kroner til at kickstarte turismeerhvervet, som Wonderful Copenhagen står bag i samarbejde med Hamlet Scenen, Kronborg, M/S Museet for Søfart, Øresundakvariet, Helsingør Museerne, Helsingør Teater, Kulturværftet og bibliotekerne.
• 100.000 kroner til Visit Nordsjælland til uddeling af en brochure med fokus på aktiviteter i Helsingør Kommune. Brochurens målgruppe er primært sommerhusgæster og campister i de nordsjællandske kommuner.
• 400.000 kroner til PR-pulje til yderligere markedsføring inden for områderne natur, kultur og det maritime.
• 200.000 kroner til markedsføring af den lokale detailhandel gennem en fælles webplatform.
• 200.000 kroner til Aktivitets- og eventkalenderen, der skal være for både private og offentlige aktører samt foreninger.

Del på sociale medier