BaneDanmark skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om skinnefræseren:

Skinnefræseren på natlig krybetur ad hovedstadsområdets jernbaner

På en nat kan skinnefræseren slibe op til tre ton jern af skinnerne, så de kan holde længere. I begyndelsen af december besøger fræseren hovedstadsområdet og Nordsjælland.

Skinnefræsetoget rejser i øjeblikket rundt i landet for at fræse skinnerne på en række baner. Tempoet er ikke højt, men fræsningen er vigtig for at sikre, at jernbanen er godt vedligeholdt. Og årets kørsler slutter i Hovedstadsområdet og Nordsjælland.

Fræsetoget fjerner en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af skinnerne, inden de vokser sig store. Det betyder, at skinnerne holder længere, og samtidig reducerer fræsningen risikoen for skinnebrud.

“Ved at fræse skinnerne sørger vi for, at de kan holde længere. Det betyder færre hastighedsnedsættelser, færre skinnebrud og færre skader, der skal udbedres, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Fræsehjulene på den 155 ton tunge skinnefræser kan fræse over en millimeter af togskinnen pr. passage. Da det normalt kræver det mellem 1-3 fræsninger, inden revnerne er forsvundet, så betyder det også, at der fræses store mængder jern af skinnerne, når fræsetoget kommer forbi.

“På en nat kan toget fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernspånerne bliver herefter opsamlet, kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden de bliver genanvendt,” siger Pernille Skovrup.

Det går langsomt, når fræsetoget sætter sine fire fræsehjul og to slibehjul i skinnerne. Når der fræses skinner, bevæger toget sig fremad med en hastighed på under 1 km/t.

Kører om natten – klargøres om dagen
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort. Klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads. Den 1. december holder fræsetoget i Glostrup, herefter holder det i Helsingør frem til den 6. december, og resten af perioden holder det igen i Glostrup.

Fræsetoget kører efter følgende plan:

1.-2. december: Nivå-Rungsted Kyst

2.-3. december: Hellerup-Klampenborg

3.-4. december: Nivå-Snekkersten

4.-5. december: Helsingør-Snekkersten

5.-6. december: Rungsted Kyst-Klampenborg

6.-7. december: Nivå-Østerport

7.-8. december: Klampenborg-Østerport

8.-9. december: Rungsted Kyst-Klampenborg

9.-10. december: Farum-Hareskoven

10.-11. december: København H

11.-12. december: Ryparken-Ny Ellebjerg

12.-13. december: Hellerup-Klampenborg

13.-14. december: København H-Valby

15.-16. december: Flintholm-Hellerup

16.-17. december: Hillerød-Hellerup

17.-18. december: Buddinge-Hareskoven

18.-19. december: Svanemøllen-Åmarken

19.-20. december: Hareskoven-Farum

Fakta om fræsetoget
Fræsetoget er 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t. Når det fræser skinner, kører det op til 0,6 km/t. Det støjer kun moderat, når skinnefræseren arbejder.

 

Del på sociale medier